Эти два стихотворения написаны популярным британским поэтом Жервезом Финном. Четырнадцать лет преподавания в младших классах, а позже работа школьным инспектором дали ему прекрасный материал для детских стихов. Как всегда, все по-настоящему талантливое годится для любого возраста. В данном случае даже трудно сказать, о ком эти стихи: о детях, которых не понимают взрослые, или о взрослых, которые не могут понять детей. Пожалуй, речь идет о взаимном непонимании.
CLASS DISCUSSION
"In the class discussion, Jane, you hardly said a word.
We all aired our opinions but from you we rarely heard.
You sat and stared in silence surrounded by the chatter,
Now tell me, Jane, and please be plain,
Is there anything the matter?"
Jane looked up and then she spoke,
Her voice was clear and low:
"There are many people in this world
Who are rather quiet you know!"
Бедная девочка Джейн! Хорошо, что она знает, как защититься. Большинство не знают, и им кажется, что их отличие от массы — болезненное исключение.
CREATIVE WRITING
My story on Monday began:
Mountainous seas crashed on the cliffs,
And the desolate land grew wetter …
The teacher wrote a little note: Remember the capital letter!
My poem on Tuesday began:
Red tongues of fire,
Licked higher and higher
From smoking Etna’s top …
The teacher wrote a little note: Where is your full stop?
My story on Wednesday began:
Through the lonely, pine-scented wood
There twists a hidden path …
The teacher wrote a little note: Start a paragraph!
My poem on Thursday began:
The trembling child,
Eyes dark and wild,
Frozen midst the fighting …
The teacher wrote a little note: Take care— untidy writing!
My story on Friday began:
The boxer bruised and bloody lay,
His eye half closed and swollen …
The teacher wrote a little note: Use a semi-colon!
Next Monday my story will begin:
Once upon a time…
Грустно, потому что типично. Буйное воображение ребенка не находит признания у педагога, и приходится возвращаться к клише, чтобы получить хорошую оценку. Жаль, что мы не узнали, что там такое страшное произошло с боксером. А какие впечатляющие аллитерации! Boxer, bruised, bloody…
Вот еще одно стихотворение Финна, с которого можно начать любой урок, особенно когда дети устали после трудной контрольной или в конце учебного дня. Читаем по очереди по строчке, потом меняемся и постепенно выучим такие ценные сравнения, которые когда-нибудь нам очень пригодятся.
TODAY I FEEL
Today, I feel as:
Pleased as PUNCH,
Fit as a FIDDLE,
Keen as KNIFE,
Hot as GRIDDLE,
Bold as BRASS,
Bouncy as a BALL,
Keen as MUSTARD,
High as a WALL,
Bright as a BUTTON,
Light as a FEATHER,
Fresh as a DAISY,
Fragrant as HEATHER,
Chirpy as a CRICKET,
Sound as a BELL.
Sharp as a NEEDLE,
Deep as a WELL,
High as a KITE,
Strong as a BULL,
Bubbly as BATH WATER,
Warm as WOOL,
Clean as a new PIN,
Shiny as Money,
Quick as LIGHTNING,
Sweet as HONEY,
Cool as a CUCUMBER,
Fast as a HARE,
Right as RAIN,
Brave as a BEAR,
Lively as a MONKEY,
Busy as a BEE,
Good as GOLD,
Free as the SEA.
I’M SO HAPPY—I'M JUST LOST FOR WORDS.
Эти слова нужно произносить с чувством — настроение поднимется непременно.